Saturday 26 November 2011

Saya Dan Mereka #1

 Salam 1 Muharam detik permulaan.. Ok, sebelum saya akan menulis mengenai orang lain atau Mahathir sekalipon, rasa tidak sedak hati pulak kalau tak bercerita mengenai saya sendiri. Prinsip saya ialah tiada rahsia antara kita dan semua benda tak cerita kat orang. Maksudnya kalau awak tanya saya kerja kat mana, umur brapa, makwe ada brapa orang saya akan jawab, tapi kalau awak tanya berapa kali saya mandi hari ni memang awak nak kene lempang.

 Saya dilahirkan pada tahun 1986 dalam kawasan Ayer Lanas, Jeli Kelantan dan berpindah kat area Tanah Merah pada tahun 1991 rasanya. Sebelah daerah Jeli jer awak. Sekolah rendah kat T.Merah, tapi sekolah menengah kat Jeli balik dan T.Merah pulak lepas tu. Sambung sampai Tingkatan 6 bawah je sebab gatal nak keluar dari kehidupan boring boring kat T.Merah iaitu kat Poli Dungun Terengganu. Awal 2008 stat mencari nafkah untuk diri sendiri dengan tidak bekerja dengan sesiapa sampai entri ini di tulis. Kerja sendiri la orang kabor. Kalau lepas ni saya jadi Adun atau Pensyarah Uitm jangan malu malu tegur ye awak. Cakap folower blog atau rakan fesbuk mesti saya ingat.

 Pertama sudah tentu abah saya yang saya nak cerita. Dia ni jenis suka buat banyak kerja dari muda sampai la sekarang berumur 65, masih sihat kuat ranggi dan memiliki akaun twitter secara rahsia. Sebelum berkahwen ngan mok saya, dia kerja kat Singapura pada 60an dan hampir hampir nak register jadi wargenegara Singapura. Mesti saya serupa Aaron Aziz kan kalo jadi dia sain, amacam. Balik je sini dapat kerja driver ambulans ngan Hospital Ayer Lanas dan lain lain, 1994 driver ambulans kat empangan Pergau masa tu baru dibina. Abah saya ni muka bekeng kakak abang saya semua takut kecik kecik dulu, tapi anak anak dia tak pernah pulok kena rotan ke tampor ke. Dia punya power selalu mengikut kehendak anak anak dia, ajak pergi ekspo misalnya. Lagi power dia, suka buat benda baru atau usaha sendiri jika nak buat projek. Rumah saya ni ada stor penuh dengan barang DIY dia tu, mesin rumput mesin potong kayu balak tu biasa. Generator basuh kereta dan alat welding ni saya masih tak paham kenapa dia beli. Dia pernah cakap, kalau dulu datuk saya kaya, dia pernah dapat tawaran sekolah MCKK dan mungkin sebilik dengan Anwar Ibrahim. Tapi, ye ko dok tahu abah saya tu, takut takut saja nak bagi semangat saya belajar je.

 Lepas abah mesti la mok saya. umur 58, masih tiada uban, ustazah budak budak ngaji dan taksub menoreh getah. Dia punya spirit nak menoreh getah tu macam pelik sikit, selalu tak mahu ketinggalan dalam aktiviti tu. Pernah jadi walau ada kebun sdiri, masih lagi pergi menoreh kebun orang lain. Alasan sayang kebun kita sikit, bagi orang je setel. Rakan baiknya masa sekolah rendah dulu baru je pencen jadi cikgu besar walhal mok saya ni lebih pandai dari dia tu. Tahu la mok saya ni, dia cakap homesick masa kat sekolah menengah last last balik melepak kat rumah. Ini cerita benar dan disahkan oleh arwah datuk. Peduli apa pun you are number 1 in my heart.

*bersambung. (ada orang cakap, buat macam ni baru banyak entri)

7 comments:

  1. mak aii macam nak wat essay jer .. wawa.. k selamat berblog.. jgn jadi macam aq neh maleh updates .. maklom ler belog x de orng kunjung pon

    real blog
    >http://pernahterfikir.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. ramai org pandai2 x dpt smbung blaja..

    ReplyDelete
  3. ha`a, macam essay PMR. kalau nak post tengah sakit hati Malaysia kalah main bola, kat fesbuk. :)

    ReplyDelete
  4. aku dok kena mu..tapi kira kenai la ni yo.

    ReplyDelete
  5. takde hal. salam kenal kenal orang kabor.

    ReplyDelete