Saturday 3 December 2011

Saya Dan Mereka #2

 Sorry lama sangat nak sambung volume 2 ni, saya bizi dengan hal hal politik, kerja dan lain lain lah. Ok, abang sulong saya ni dah nak cecah 39 kerja panjat tower Celcom, bini cikgu dan anak 5 tak termasuk yang dalam perut ketika entri ini ditulis. Boleh dikatakan dia abang terbaik dalam dunia bagi saya kerana dia satu satunya sumber duit poket adik adik dan tak pernah jemu dalam membantu hal ehwal keluarga kami. Baiknya dia Ya Allah.. *pinjam 10k, nak kahwen.  Mungkin erti kesusahan masa kecik dan remaja beliau menyebab dia tak mahu adik adik susah serupa dia dulu. :( . Pernah jugak dia ada cerita dulu zaman ITM sekarang dikenali Uitm, buat kerja haram jual rokok dan megi segera dalam asrama. Abah tak bagi duit belanja lebih atau memang sebab cari duit nak enjoy sampai sekarang dia tak nak cakap kat saya. Pelanggan yang paling liat nak bayar hutang rokok awak tahu sapa? Mazidul Akmal Sidek, pengacara poyo TV3 tu.. Cer tengok bibir Mazidul yang hitam legam tu sekarang, tak sedar dia memang dah hitam. Punya la minat kemain berbisnes sejak zaman ITM sampai la sekarang, kadang kadang steady kadang kadang habis licin termasuk modal. Hehehe. Saya rasa nak tulis cerita tentang dia, tengok la 2 tahun lagi siap rasanya..

 Kakak nombor dua ni agak pendiam, suami orang Kota Bharu menetap disana dan anak 4 orang. Kurang power jugak abang ipar saya ni, pernah sekali keluar dengan saya dan ada orang bagi Pil Cargas, tanpa usul periksa main telan situ jugak. kahkahkah. Tapi sembahyang jemaah kat masjid tak pernah tinggal kalau balik rumah saya, kat rumah dia pon begitu jugak gamaknya. Kakak saya ni masa belajar kat ITM jugak follow kumpulan Al-Arqam, nak jadi muslimah sejati kabornya dan sememang dia seorang muslimah idaman jejaka jejaka kampus. Masa tu mana ada kumpulan atau kelab islamik yang lain nak sertai, jawab beliau setelah abah ngan mok soal selidik aktiviti dia. Saya curi baca dalam diari dia ni woii. Mujur sempat dia perasan Abuya ialah ustaz kurang waras nak jadi penggangti nabi bagai seterusnya beberapa bulan dia keluar dari kumpulan tu, kerajaan mengharamkan kumpulan Al-Arqam. Pandai betul tindakan Mahathir jika tercium ada individu nak rampas kerusi Perdana Menteri. hiks. Kakak terbaik jugak kiranya sebab tak pernah marah saya sampai sekarang walau saya selalu kacau dia nak solat masa kecik kecik dulu. Yang saya tak puas hatinya, cemana dia boleh snap gambar bogel lepas dia mandikan saya masa umur 6 bulan, dah la dekat sampai nampak sebijik sebijik. Kalau saya jadi hero Cinta Elysa tak pon finalis Imam Muda sekarang, memang saya tanam gambar tu dalam tanah.

 Nombor tiga perempuan jugak, umur sebaya Ronaldo Brazil botak. Kahwen dengan jiran kampong yang dulunya seorang ustaz kat sekolah menengah di Sabah sekarang sambung belajar nak jadi pensyarah universitas mungkin. Tak nak sebut kampong dia sebab tak femes langsung. Tapi tapi, abang ipar saya ni punya la power dan murah rezeki. Anak dah nak masuk 8 ketika entri ni ditulis sampaikan kakak saya kerja melahirkan anak je, walau ada diploma ITM busines studi aka DBS. Dengar khabar nak tambah lagi 3 anak kalau ada rezeki. Amat rapat dengan saya dulu kini juga, muka hampir sama dan garang nak mampos masa saya kecik begitu jugak dengan anaknya sekarang. Dulu dulu kalau mok saya takde kat rumah keluar out station, memang saya menganggap dia mak tiri kami. Biasala budak budak pengaruh tibi, asal garang je cop mak tiri. Depan depan abang ipar, berubah jadi muslimah sejati pulak kakak saya ni. keh keh keh.. Sebenarnya bukan garang sangat pon, sifat anak ke 3 tu begitu menonjol kat diri dia. Awak nak tahu, garang dia menyebabkan anak saudara saya semua dengar kata dan amat bagus dalam banyak aspek walaupon nakal budak budak. Pada pertengahan 90an setakat lagu Febians, Melisa, Terra Rosa alaa lagu yang awak awak nyanyi kat karaoke sekarang tu semua dia ingat. Amat meminati Andy Lau, Leornardo DiCaprio dan paling gampang 4u2c semasa zaman kegemilangan beliau. Gambar budak budak tu semua penuh dia tampal kat buku buku, nama glemer pon dah tukar jadi Fiona. hmmmm.. Namun dia sebenarnya jugak seorang muslimah dulu, jika keluar rumah atau pergi berjalan memang pakai jubah la. Tapi bergayut ngan abang ipar 3 jam boleh pulak. Dio cakap kat saya, dia muslimah rock yang jaga tatasusila keluarga dan agama. Peh, cakap besar jugak kakak saya sorang ni.

*kalau la zaman remaja dorang ada internet ada fesbuk bagai, tak tahu la cemana jadinya :)
okay, dah cerita sedikit abang kakak 70an, adik beradik 80an bersambung entri akan datang. minggu depan kot.. kakaka. serupa drama melayu pulak tulis blog kene tunggu tiap minggu.

6 comments:

  1. kau pun power gak dik..
    haha
    memang mcm drama melayu
    tapi drama melayu yang aku nak tunggu la kirenye..
    :)

    ReplyDelete
  2. kah kah kah...mekasih2.. saya hargai semua yang sudi komen mengomen.. anda anda memang power

    ReplyDelete
  3. try jelaskan sket sifat anak ke 3 tu cmne..curious ni.haha

    ReplyDelete
  4. sy ank ke 3 tp x benkem.hihihi

    ReplyDelete