Saturday 11 February 2012

Sinetron Novel

 Ya gua dari parti bebas semestinya gua bebas untuk menulis apa sahaja yang gua nak tulis. Gua nak cerita trend drama dan filem kat Malaysia yang di ciplak dengan izin dari novel novel tersohor. Memang kebiasannya la novel cinta selalunya dibaca oleh makwe2 dan isteri yang kesunyian dirumah. Kalau pakwe yang baca memang gua nak sebat. Guna baucer buku kerajaan pulak tu beli novel.

  Malu jugak nak mengaku yang gua pernah baca novel cinta, tapi tapi 12 tahun lepas. Baca sekali lagi, 12 tahun yang lepas okayy. Tak ingat la berapa bijik yang buat gua berangan ni, rasanya lebih 5 bijik dan tak lebih 6. Steady kan, sebab tu PMR gua hancur. Start form 4 memang gua tak baca sampai la sekarang tahu.. kenapa ?

  Gua rasa novel ni dah guna rangka cerita yang hampir sama, cuma watak dan jalan cerita saja berbeza. Heronya pulak semestinya kacak dan kaya raya sehinggakan mampu beli kapal terbang peribadi. Harta bapak dia je sebenarnya. Permulaan cerita dikatakan agak nakal, kaki betina, kaki pukul, kaki tengok porno pon memang tak dinafikan lagi. Heroin bak makwe 1 dalam 100ribu serupa Ning Baizura memang takde la, sekurang kurang Izara kalau dalam drama. Hidup biasa biasa, kalau tak anak angkat mesti anak yang kematian ayah ibu untuk menambahkan lagi kedaifan.

  Bila dah jumpa terus jadi baik si hero nak tackle heroin. Bukan senang nak tackle first2 ni, dah la jual mahal. Padahal dalam hati memang nak peluk peluk je hero berbadan sasa macam gua ni.. hmmm. Plot pulak memang dah agak, hero ada gefren lama jadi musuh secara senyap dan terbuka kat heroin. Bekas rakan heroin pulak atau rakan sekerja mungkin yang syok kat heroin pon ada kadang2. Mula lah hero buat macam macam nak tackle heroin. Last sekali kahwen, ah seronoknya baca berjam jam. puii...!
Cer try buat novel hero kerja buruh serupa gua, tak laku sampai akhirat gayanya..

  Berbalik pulak televisyen menyiarkan drama adaptasi ni bermula dengan Nora Elena. Drama yang sangat2 popular dimana Seth Tan sebagai hero menjadi tajuk status utama kat pesbuk, dari pukul 7 sampai keseokannya. Barannya gua sampai takde status lain keluar kat news feed. Sampai episod akhir entah cemana terbuka hati nak tengok jugak, yang sebenarnya dah 5 6 tahun memang gua tak tengok drama melayu bersiri. Bizi barangkali. Dari tahun lepas drama Nora Elena, bersambung ke awal tahun ni dengan filem Ombak Rindu yang mencecah lebih 10juta ringgit hasil jualan tiket. Ombak Rindu ni macam biasa plot novel cinta, tapi gua baca sampai dua kali dulu. Padan la muka gua ada iras iras eron aziz. Orang lain la yang cakap.

  Sekarang ni pulak Gemersik Kalbu kat tibi3 dan Bicara Hati kat astro. Bala bala, gua terjebak. Macam takde keje lain tunggu drama kat tibi.

  Okay.  Buat awak yang gemar menonton tu, jangan la terikut ikut sangat sampai nak pakwe macam dalam drama. Sampai ke tua awak memang tak jumpa. Yang jantan keberet tak payah la engko berlakon depan makwe jadi seth tan, eron aziz sendiri pon cakap mana ada orang serupa tu. Sampai ke nama dalam fesbuk tukar. Bangang..!

  * dah, gua nak tengok gemersik kalbu episod akhir yang miss sebab gua pilih main bola petang tadi. ternyata bola menjadi keutamaan dari drama. kehkehkeh

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete